Met een verbeten blik en een badmuts op fietst de Italiaan Fransesco Moser naar het werelduurrecord in 1984. Moser opent de nieuwe eeuw van het wielrennen met een futuristische fiets en vergevorderde medische begeleiding.
Met een verbeten blik en een badmuts op fietst de Italiaan Fransesco Moser naar het werelduurrecord in 1984. Moser opent de nieuwe eeuw van het wielrennen met een futuristische fiets en vergevorderde medische begeleiding.
De carriere van Fransesco Moser zit in 1984 in het slop. Veel winnen doet campionissimo Moser niet meer. Moser dubt hoe hij zijn loopbaan vervolg kan geven als hij de heren Conconi en Ferrari tegen het lijf loopt.
De twee heren werken op de universiteit van Ferrara en zien wel mogelijkheden om via vergevorderde medische begeleiding Moser te prepareren voor het werelduurrecord. Moser stem toe en hij gaat aan de slag met de wetenschappers.
Moser wordt niet alleen lichamelijk geprepareerd. Ook zijn fiets wordt onder handen genomen. Het ossenkopstuur is in 1983 al doorgebroken. Maar dubbele dichte wielen en een schuin oplopend frame zijn nieuwe snufjes. Daarnaast gaat Moser op dieet. Pasta's en biefstukken gaan overboord. Moser valt af en krijgt meer spieren.
De 'oude' Moser rijdt het werelduurrecord. De hele wereld is verbaasd. Wat heeft dat begeleidingsteam allemaal uitgevreten? Een en ander blijft jarenlang in nevelen gehuld totdat de heren Conconi en Ferrari zich ook om andere wielrenners gaan bekommeren.
Van bloeddoping. Van EPO. Een Gewiss-team dat me zijn drieën de Muur van Huy beklimt alsof ze op een brommer zitten. Tot aan Lance Armstrong en die vele vele andere bekentenissen.
Lance Armstrong wordt vaak gezien als de personificatie van het doping tijdperk. Maar een deel van de claim zou ook bij Fransesco Moser moeten liggen. Hij was het eerste proefkonijn van de doping professoren en gaf zijn carriere een extra stimulans door het werelduurrecord.
Moser fietste in een uur de wielersport naar nieuwe tijden. De puinhopen van die nieuwe tijden zijn we nog altijd aan het ruimen.
COMMENTS